Co to jest psychologia ubioru? A psychologia mody, psychologia stylu? Skąd tyle nazw? Czy to nauka? O tym, skąd wzięła się psychologia mody i na czym polega opowiemy w dzisiejszym wpisie.
Co to jest psychologia mody
Psychologia mody to dziedzina, która bada, dlaczego nosimy to, co nosimy i jaki wpływ mają na nas ubrania. W obszarze zainteresowań psychologią mody znajdują się takie dziedziny jak wpływ ubrań na wizerunek – to, jak jesteśmy odbierani, wpływ ubrań na nas samych i nasze postawy – np. na produktywność, ubiór a osobowość – co na podstawie ubioru można o nas powiedzieć, ubiór a nastrój – jak ciuchy wiążą się z tym, jak się mamy, ubiór a wywieranie wpływu i manipulacja w reklamie, ubiór a minimalizm ubraniowy, charakterystyka branży fashion.
Psychologia ubioru – historia
Psychologia ubioru powstała nie tak dawno temu. Choć już James pisał o wpływie ubioru na początku XX w., pierwsze istotne badanie opublikowano w 2012 roku. Dwie najsłynniejsze badaczki to
- Prof. Carolin Mair – wykładowczyni na londyńskim uniwersytecie modowym, autorka książki „Psychology of fashion”
- Dr Dawn Karen – wykładowczyni na amerykańskiej uczelni, autorka książki „Dress your best life”
Obie badaczki napisały książki, obie są aktywne w mediach i propagują wiedzę na temat psychologii ubioru.
W Polsce dziedziną zajmują się głównie dwie osoby:
- Ewa Jurczak – psycholożka praktyczką, autorka projektu „Psychologia stylu”, autorskich warsztatów rozwojowych dla kobiet i właścicielka marki odzieżowej
- Maja Rosińska – psycholożka praktyczką i naukowczyni, autorka bloga, kanału na YT i profilu na IG Psychologia Ubioru, marketingowiec branży fashion.
Psychologia mody, ubioru czy stylu?
Nazw jest kilka, ale wszystkie oznaczają to samo. Na zachodzie mówi się raczej o psychologii mody, psychologię stylu ma Ewa Jurczak, psychologię ubioru Maja Rosińska.
W czym psychologia mody może przydać się w życiu?
- Świadome kreowanie wizerunku – pokazywanie się i kreowanie swojego wizerunku w oczach innych w określony sposób.
- Praca nad charakterem – bycie bardziej lub mniej jakąś, zmienia swoich postaw i zachowań.
- Poznawanie swojej osobowości i swoich ukrytych potrzeb.
- Praca z nastrojem – uświadamianie go sobie (lepsze rozumienie tego, jak się czuję) oraz zmienianie nastroju, jego poprawianie dzięki ubraniom.
- Rozsądniejsze robienie zakupów.
- Przejście na minimalizm ubraniowy, bycie bardziej eko.
- Poznawanie mechanizmów rządzących reklamą i opieranie się im.
- Świadome ubieranie się – dla siebie.
A czy Ty słyszałaś wcześniej o psychologii ubioru? Co myślisz o tej dziedzinie?